HEALTh

Auto-immuunziekten door voedseladditieven of intoleranties

2018

Auto-immuunziekten door voedseladditieven of intoleranties

Wetenschappers vermoeden een relatie tussen de inname van voedseladditieven, een verhoogde darmpermeabiliteit (doorlaatbaarheid van de darm) en een verhoogd risico van auto-immuunziekten. Natuurlijk moet de darm voedingsstoffen doorlaten maar wanneer de darm te doorlaatbaar is, kan dit tot ziektes lijden.

De incidentie van auto-immuunaandoeningen neemt evenredig toe met het aanbod van industriële voeding en voedseladditieven. Als gevolg hiervan is er binnen wetenschappelijke kringen steeds meer interesse in de relatie tussen een dysfunctie van de ‘tight junctions’ in de darm en de rol hiervan bij het ontstaan van auto-immuunziekten. ‘Tight junctions’ zijn darmcellen die middels eiwitten aan elkaar vast zitten. Door beschadigingen in deze ‘tight junctions’ ontstaan er openingen tussen de darmcellen waardoor eiwitdeeltjes en toxinen kunnen worden opgenomen in het bloed.

Van veelvoorkomende additieven is inmiddels aangetoond dat ze de darmpermeabiliteit verhogen. Het betreft glucose, zout, emulgatoren, organische oplosmiddelen, gluten, microbiële transglutaminase en nanodeeltjes. Al deze ingrediënten verbreken de integriteit van de ‘tight junctions’.

Het is al langer bekend dat dysfunctie van de ‘tight junctions’ veel voorkomt bij auto-immuunaandoeningen. De wetenschappers suggereren dat door additieven in de huidige voeding, de darmpermeabiliteit wordt vergroot waardoor vreemde stoffen in de bloedbaan terechtkomen die vervolgens een immuunrespons uitlokken. In vervolgstudies moet de relatie tussen additieven en auto-immuunziekten verder worden onderzocht.

Tip: Heb jij last van een auto-immuunziekte? Laat de additieven (m.n. e-nummers) staan en laat je testen op jouw persoonlijke voedselintoleranties. Op die manier wordt het makkelijker om toe te passen en om het vol te houden.

Link wetenchappelijk artikel