HEALTh

Body

REFLEQT

MENUZOEKAFSPRAAK085 - 303 8459

Vitamine B3 voor melanoom preventie?

2018

Nicotinamide, een vorm van vitamine B3, biedt mogelijk bescherming tegen een melanoom.

Rol voor vitamine B3 bij melanoompreventie?

Ultraviolette (UV-)straling veroorzaakt DNA-schade in melanocyten, een bepaald type huidcellen. Onder invloed van UV-straling worden zuurstofradicalen geproduceerd die de productie van inflammatoire cytokinen induceren. Dit proces bevordert samen met de immuunonderdrukkende werking van UV-straling het ontstaan van kanker (carcinogenese). Nicotinamide is echter in staat DNA-schade te herstellen, de inflammatoire gevolgen van UV-straling te beperken en de immuunonderdrukkende werking van de straling tegen te gaan.

In eerdere studies werd reeds aangetoond dat nicotinamide het risico van actinische keratose, een voorstadium van huidkanker, en andere vormen van huidkanker verkleint bij personen met een verhoogde kans op dit type kanker. Hoewel nog geen bewijs voorhanden is uit klinische studies lijkt nicotinamide mogelijk ook effectief bij de preventie van een melanoom.

Tip: mensen met een verhoogd risico zouden preventief vitamine B3 of een vitamine B complex kunnen innemen.
Let op: langdurig één aparte vitamine innemen kan schadelijk zijn voor het lichaam. Raadpleeg altijd een (orthomoleculair) arts bij langdurig gebruik.
Link wetenschappelijk artikel